Först och främst


En ljudanläggning innehåller alltid minst tre delar:


  1. En ljudkälla

  2. En förstärkare (Slutsteg)

  3. Högtalare


Så ser till exempel ett hemmabiosystem ut: ljudkällan (TV och DVD/Blu-Ray-spelare), förstärkaren, samt ett antal högtalare. Det är också den absolut enklaste ljudanläggningen för dig som t ex ska hålla tal eller föredrag, då ljudkällan är en mikrofon.


Högtalaren kan ha slutsteget inbyggt, man talar då om aktiva högtalare (i motsats till passiva). Fördelen med det är att slutsteget är helt anpassat efter högtalaren, så att de fungerar bra ihop – och givetvis att det blir färre lådor att släpa på eller hålla reda på! Nackdelen är att det kan vara bökigt att komma åt och justera slutsteget om högtalaren sitter kinkigt till, exempelvis uppe på en vägg, och om något måste få för sig att gå sönder måste hela högtalaren lämnas in för reparation eller bytas ut.


Ljud på scen

Så fort man har mer än en ljudkälla, måste man kunna välja mellan ljudkällorna på något sätt, eller mixa ihop dem så att de har rätt inbördes ljudvolym. Dags därför att plocka fram ett


  1. Mixerbord


som kopplas mellan ljudkällor och förstärkare.


Till mixern kan man koppla en rad olika

• Effekter

som till exempel efterklang (reverb), eko, kompressor, och till och med enheter som förhindrar rundgång. Det finns även mixerbord med inbyggda effekter (vi säljer sådana!)


För att bygga upp en ljudanläggning, eller PA som man också säger (efter engelskans Public Address), brukar man använda minst två högtalare, det vill säga en på varje sida. Detta för att få ljudet att nå ut till alla i lokalen – utan att behöva sätta högtalaren mitt fram, framför ansiktet på dem som framträder!


Till skillnad från med stereon där hemma kopplar man emellertid bäst ihop högtalarna i mono, så att alla i lokalen får höra samma sak. Vill man uppnå någon särskild effekt går det givetvis också att koppla i stereo, men man får se upp bara hur man fördelar ut de olika ljudkällorna över de båda sidorna (panorerar), så att till exempel alla som sitter på höger sida inte bara hör virveltrumma.


(Hemmabioanläggningen har ju fler än två "sidor", oftast vänster, center, höger, vänster bak och höger bak samt subbas. Den uppdelningen används emellertid inte i livesammanhang, utan man brukar hålla sig till vänster och höger.)


När man har en lite större lokal (och/eller lite högre krav på ljudet!) är det vanligt att man använder flera högtalare per sida. Detta för att inte ljudet ska behöva "trängas" i en och samma högtalare, vilket skulle göra att möjligheterna för att få det att låta bra begränsades. Man delar upp ljudet i olika sektioner, eller frekvensområden, och har en högtalare som är speciellt avpassad för att återge sitt speciella frekvensområde. Vanligast är att man använder två eller tre högtalare för varje sida.


I de flesta högtalare sitter det redan flera högtalarelement, så att ljudet delas upp på det här sättet inne i lådan; man kan säga att man har flera högtalare i en. Man kan också ha separata högtalarlådor. Då behöver man ett


• Delningsfilter


som kopplas mellan mixerbord och förstärkare, ocdh som bestämmer hur ljudet ska delas upp på de olika högtalarna.

Dessutom behövs


  1. Slutsteg


för varje enskild högtalare.


Det finns slutsteg med flera kanaler, så att man inte behöver flera stycken, men annars får man skaffa ett slutsteg för varje frekvensområde, om inte man använder aktiva högtalare förstås.

Högtalarna ska alltid placeras närmare publiken än de som framträder. Detta gör man för att minska risken för rundgång (mer om det senare). Men det innebär också att de som framträder på scenen inte kommer att höra sig själva särskilt bra, vilket gör det väldigt svårt speciellt för musiker att kunna spela rätt och tillsammans med varandra. Därför kompletterar man med

• Medhörning (monitorer)

som är högtalare som ställs på scengolvet och riktas mot dem som framträder.  Precis som för andra högtalare kan även dessa vara aktiva eller passiva. Hur många man behöver beror helt på hur många som finns på scenen och vilka önskemål de har.

Balansen melllan olika ljudkällor ställer man in separat för medhörningen i mixerbordet, eftersom de som framträder ofta vill ha en annan ljudbild än det som publiken hör. Det går också att ha flera medhörningssystem med olika ljudbilder samtidigt, så att till exempel trummisen och basisten kan höra varandra speciellt bra medan sångaren mest hör sig själv för att kunna sjunga rent.


Ljudanläggningen för scenbruk ser alltså nu ut såhär:


Nästa >>

 

Fakta om ljudanläggningar –
för dig som är total nybörjare! (Del 1)